Jubileumconcert

Jubileumconcert 25 mei

Het Gelders Vocaal Ensemble viert zijn 10-jarig bestaan met een feestelijk concert en nodigt u van harte uit! Op deze pagina vindt u hierover alle informatie.

Over de muziek

Het Gelders Vocaal Ensemble heeft voor dit jubileumconcert een sprong over de Atlantische Oceaan gemaakt. U hoort werken van een Amerikaanse, Argentijnse en Brits-Canadese componist. De componisten laten ieder op unieke wijze zien hoe een melting pot van genres leidt tot een heel eigen klankkleur: de harmonieën van de jazz, het ritme van de tango, de fugatische thema's van de barok en de melodische lijnen van de romantiek.

Klassieke thema’s en vertrouwde religieuze teksten worden op stijlvolle wijze verbonden met eigentijdse, frisse muzikale ideeën. Deze samenstelling maakt wat ons betreft van dit jubileumconcert een verrassend kleurrijk en feestelijk geheel.

 

Steve Dobrogosz - Te Deum en Requiem: Lux Æterna

Steve Dobrogosz, geboren in 1956, is een Amerikaanse pianist en componist wiens carrière tientallen jaren beslaat en in stijl varieert van klassiek tot jazz en pop.

Dobrogosz groeide op in Raleigh, NC, en studeerde aan het Berklee College of Music in Boston, MA. In 1978 verhuisde hij naar Stockholm, Zweden, en begon daar een vruchtbare muzikale carrière te midden van de levendige jazzscene van de stad.

Met zijn Te Deum en Requiem heeft Dobrogosz een brug geslagen tussen traditionele en eigentijdse muziekstijlen. Zijn unieke benadering combineert innovatieve harmonieën en arrangementen met een diep respect voor de christelijke traditie, waardoor zijn muziek zowel toegankelijk als diepgaand is voor het publiek.

 

De tekst van de Te Deum hymne, waarop Dobrogosz' compositie is gebaseerd, heeft een rijke historie die teruggaat tot de vroege christelijke tradities. Oorspronkelijk toegeschreven aan de kerkvaders Ambrosius van Milaan en Augustinus van Hippo, werd de hymne later verder ontwikkeld en uitgebreid. Het Te Deum, genoemd naar de eerste regel Te Deum laudamus - ‘Wij loven U, God’ - werd in de loop der eeuwen vaak gebruikt bij belangrijke liturgische vieringen, zoals kroningen, en kreeg zo een prominente plaats binnen de christelijke eredienst.

Neem rustig de tijd om te luisteren naar Dobrogosz' Te Deum. Laat u meenemen door de verheven melodieën, rijke harmonieën en dynamische contrasten. Ervaar het ontzag, de diepgaande eerbied en hoopvolle boodschap van deze eeuwenoude lofzang.

 

Het Lux Æterna is een vast onderdeel van de requiemmis. De Latijnse tekst verwijst naar het deuterocanonieke vierde boek van Ezra waarin het koninkrijk Gods apocalyptisch wordt beschreven als het eeuwige licht. Dobrogosz’ muziek interpreteert deze tekst op sublieme wijze. De serene sopraan, begeleid door de andere stemmen, voert de luisteraar tot ongekende hoogten. Dan zet de altpartij een dalende sequens in, waarna het stuk verstild eindigt.

 

Martín Palmeri - Misa a Buenos Aires (Misatango)

Het werk Misa a Buenos Aires, beter bekend als Misatango, ging op 17 augustus 1996 in première in Buenos Aires. Het stuk is gecomponeerd door de Argentijnse componist Martín Palmeri. Palmeri, geboren in 1965, staat bekend om zijn unieke fusie van klassieke muziek met de traditionele Argentijnse tango. Zijn composities weerspiegelen zijn diepe verbondenheid met de muzikale cultuur van zijn geboorteland en zijn streven naar vernieuwing binnen het genre.

 

De tekst van "Misa a Buenos Aires" volgt de traditionele Latijnse mis op de voet. Het gebruik van de tango-ritmes en instrumentatie voegt een gepassioneerde, uitbundige dimensie toe aan de liturgische tekst, waardoor een unieke en meeslepende luisterervaring ontstaat.

Palmeri zelf licht de muzikale ideeën in het Crucifixus en Et resurrexit uit het Credo toe: een ritme in de stijl van Astor Piazolla begeleidt de dramatische melodie van het Crucifixus. De a capella koorzang over de begrafenis eindigt in een akkoord zonder terts: de leegte van het sterven. Dan, na een moment van stilte, klinkt het levendige, fugatische thema van Et resurrexit - de opstanding.

Op deze en vele andere momenten versterken tekst en muziek van de Misa elkaar in een krachtige samensmelting van klassiek en hedendaags, waarbij Palmeri's vindingrijkheid en vakmanschap duidelijk naar voren komen. Het werk getuigt van Palmeri's talent om grenzen te overschrijden en een brug te slaan tussen verschillende muzikale tradities, waardoor het een geliefd en veel uitgevoerd stuk is geworden in zowel concertzalen als kerken over de hele wereld.

 

Healey Willan - Rise up, my love

De Brits-Canadese componist Healey Willan werd geboren in Londen in 1880. Na zijn scholing tot organist emigreerde hij in 1913 naar Canada, waar hij benoemd werd tot hoogleraar aan het Royal Conservatory of Music van de University of Toronto. Willan schreef gedurende zijn rijke loopbaan honderden composities, hoofdzakelijk geestelijke muziek. Zijn vocale werk wordt gekenmerkt door post-romantische lijnen en dynamiek. Opvallend is de vrije manier waarop Willan met metrum en ritme omgaat. Het stuk Rise up, my love (1929) is een voorbeeld van deze ritmische vrijheid. Het zwevende karakter van de muziek sluit prachtig aan bij de tekst uit het Bijbelboek Hooglied, waarin de ene geliefde de ander toezingt: Rise up, my love, and come away. For, lo, the winter is past, the rain is over and gone; The flowers appear on the earth; The time of the singing of birds is come.

Tickets

Wilt u van dit prachtige concert komen genieten? Bestel dan direct uw ticket(s), door op deze link te klikken!

Dank aan onze sponsoren!

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door Gemeente Apeldoorn en het Cultuurfonds.